The NOVESTA brand lives by a straightforward yet profound motto: "Walk in Style." This motto isn't merely a catchphrase; it is a guiding principle that permeates every pair of sneakers the brand makes.
De extraordinära innovatörerna som skapar en positiv social påverkan
The NOVESTA brand lives by a straightforward yet profound motto: "Walk in Style." This motto isn't merely a catchphrase; it is a guiding principle that permeates every pair of sneakers the brand makes.
Novesta’s production began in the 1930s when shoemaker Jan Antonin Bata opened a new factory in Partizánske, Slovakia. It is presently one of the few European brands produced entirely in Europe.
Each Novesta heritage product prioritizes longevity, using carefully selected materials and traditional methods. The sneakers offer timeless aesthetics and exceptional durability, including washability, replaceable insoles, and enduring natural rubber outsoles.
Every now and again, you stumble across a perfume house that sticks to the basics but adds a touch of funk.
Enter Maison Matine: a decidedly French perfume house focusing on simplicity, quality raw materials, and playful visual art to make perfumery less sober, more fun.
Founded by Arthur Ponroy and Marie Kellou in 2019, Maison Matine has released a series of so-called ‘Graphic Perfumes’ that brings niche perfumery closer to art than ever before. The olfactory-visual symbiosis, coupled with the brand’s strict sustainability policy, makes Maison Matine perfumes impossible to resist; the chic perfumes are art objects to be worn and collected.
Smidd av eld, Farac Fine smycken är skapat av mästerjuveleraren Marko Farac.
Genom att kombinera äldre mer traditionella metodar med nyare teknik, Farac-smycken är ett bevis på äkta hantverk och känsla for detaljer. Från att tända en fackla till att smälta ner ädelmetaller, tillverka intrikata filigraner eller manipulera och forma den ädla metallen till unika former, Farac-verkstaden leder renässansen av handgjorda smycken i Kroatien.
Varje Farac-bit är handgjord av 100 % återvunnet sölv och/eller guldlegeringar.
Idén bakom Kaffeeform utvecklades 2009, drevet av avsikten att skapa ett hållbart material som syftar till att dra nytta av kaffesump: ett lättillgängligt avfallsmaterial som kan bli ett alternativ till plast.
År 2015, efter fem år av experimenterande och undersökningar, hittade Kaffeeform äntligen en unik formel för att omvandla gammalt kaffe till nya, vackert designade produkter. Kaffeeform avleder gamla kaffesump och bokträrester från soptippar och återvinner dem till deras signaturmaterialsammansättningar – som sedan omvandlas till hållbara och robusta mönster för dagligt bruk.
Användningen av förnybara, växtbaserade material och biobaserade polymerer erbjuder samma fördelar som robust plast – funktionalitet och hållbarhet, minus de otäcka petroleumbaserade ingredienserna och deras inverkan på vår hälsa och planet. Varumärket har tagit begreppet cirkuläritet till et nytt nivå: att ge förnybara resurser – som skulle ha hamnat i papperskorgen – ett andraliv genom att förvandla dem till vackra vardagsföremål.
Wave Murano Glass föddes 2017 från mästerglasmakaren Roberto Beltramis kärlek för hantverk.
Baserat på ön Murano, Venedig, har Wave Murano Glass återupptäckt den uråldriga konsten att tillverka blåst glas. Uppdraget för Murano Glass är att bevara den tusenåriga traditionen av glastillverkning på ön Murano med hjälp av modern teknik.
Wave Murano är den enda fabriken på Muranoön som har byggt en glassmältugn med ett banbrytande system för spillvärmeåtervinning som minskar energianvändningen och bidrar till lägre miljöpåverkan. Företaget driver 5 glassmältugnar i en byggnad från 1850-talet.
För hektiska morgnar och lugna kvällar.
PLÜKT kommer från de djupa skogarna i Prauleina i Lettland och är en leverantör av specialiteter av örtteer. Mor-dotter-teamet bakom varumärket har som sitt uppdrag att förbättra den dagliga teritualen genom att erbjuda det mest hållbara teet på marknaden. Alla Plükt-örter är handplockade från naturcertifierade ekologiska ängar och skogar i norra Europa. Företaget hämtar örterna från cirka 20 certifierade ekologiska gårdar och ägare av certifierade ekologiska fält.
Plükt är det första varumärket som erbjuder örtte som serveras i växtbaserade pyramidtepåsar som bryts ned biologiskt inom 30-60 dagar. En blandning av olika växtstärkelser finns i förpackningsmaterialet. Medan 96 % av tekopparna som bryggs över hela världen innehåller plastpartiklar, är alla Plükt-produkter helt fria från plast. Kännare av högkvalitativa örtteer kommer att tycka att PLÜKT-erbjudandena är särskilt givande. Om smaken inte räcker, erbjuder PLÜKT teer också den ultimata estetiska upplevelsen med nordisk inspirerad minimalistisk design.
Dingbats* är ett miljövänligt märke av pappersvaror.
Alla anteckningsböcker är handgjorda med minimalistiska prydnadsmotiv och har en godkännandestämpel från Forest Stewardship Council. Materialen som används är nedbrytbara, veganska och återvinningsbara. Dingbats* produceras av det äldsta etablerade företaget i Libanon, Société Kamel Bekdache et Fils SAL (SKB). SKB är ett privatägt familjeföretag etablerat 1800 och når sin femte generation av fortsatt verksamhet idag. Företaget ser till att alla anteckningsböcker är fria från skadliga kemikalier – även vattnet som används för att producera papperet återförs till floderna renare än när det utvanns. Dingbats* använder uteslutande nedbrytbara och återvinningsbara material och endast FSC-certifierat papper. Företaget är också 100% vegancertifierat!
Konsten att rosta kaffe
Kalve Roastery är baserat i Riga och grundades av kaffespecialisterna Gatis och Raimonds. Med att vinna 2:a platsen i tävlingen Roast Master 2019 har duon haft fullt upp med att förvandla kafferostning till en konstform. Med hjälp av den senaste tekniken garanterar Kalve att deras bönor når minst 82 poäng på kvalitetsskalan i SCA-protokollet.
För att säkerställa konsistens i kaffekvaliteten, är varje rostad kaffesats koppad för kvalitetskontroll. Kalve leder också aktivt rörelsen för hållbar kafferostning genom att introducera koncept som Kalve Coffee Zero-Waste. Kunder har turen att köpa Kalve-kaffebönor i vackert designade burkar som kan lämnas tillbaka till rosteriet för en påfyllning till en betydande rabatt. På detta sätt har varumärket lyckats minska förpackningsavfallet med 60 % i Riga.
Historien om Carthusia går tillbaka till 1948 när abbotten vid klostret Certosa di San Giacomo upptäckte några gamla parfymformler från 1300-talet.
Abbotten presenterade formlerna för en kemist från Piemonte, med vilken han lade grunden till ett av de minsta parfymlboratorierna i världen.
Alla steg i produktionen utförs för hand för att garantera korrekt tillämpning av traditionella metoder för lyxparfymer.
Parfymerna är handgjorda med naturliga råvaror av högsta kvalitet.